-->

6.7.2006

Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu

Löysin keväällä kotikodin vintiltä muovikassillisen äipän vanhoja lankoja. Ne oli marinoitunu vintillä jo ainakin kaksyt vuotta, koska osa langoista oli T-market Hanskin hedelmäpussissa. Kyseinen ruokakauppa oli Tuomiokirkonkadulla samassa talossa, jossa äiti oli töissä joskus jurakaudella. Kyseisessä kaupassa äippäparka koki muutamia noloja hetkiä lastenkasvattajan ominaisuudessa ja mulle selkeni muun muuassa, että houkuttelevasti sopivalla korkeudella olevat konvehdit ei ole lapsille tarkoitettuja ilmaisia maistiaisia. :) Muovikassissa oli muutama hedelmäpussillinen harmaita ja ruskeita pikkuisia lankanöttösiä, ja pussin sisällä oli lappu jossa luki "sekundalankaa". Se tarkoitti käytännössä sitä, että langat oli pahimmillaan 20 sentin ja parhaimmillaan kahden metrin pätkissä. Osa oli inhottavan rasvaisia, ja muovipussissa hautuminen oli kiitettävästi edesauttanu ummehtumista, yöööh.

Koska kaikki langat oli kaiken lisäks eripaksuisia ja värisiä (tai oikeestaan eri sävyisesti värittömiä), niin eipä niistä mitään kovin järjellistä ois meikäläisen kärsivällisyydellä saanu aikaan. Mutta oi miten sopivia ne olikaan ekaan vapaalankahuovutuskokeiluun! Mä sitten aloin ripotella lankaa vanhan lakanakankaanpalasen päälle ristiinrastiin, lisäsin kaiken varalta joukkoon vielä luotolaisesta jäänyttä takuuvarmasti sataprosenttista ja huopuvaa villalankaa. Koko komeus rullalle, kumilenksuilla kiinni, pesupussiin ja koneeseen parin pyyhkeen kanssa. Tää oli lähtötilanne:


Ja lopulta pesukoneesta nousi tällainen epämääräinen ällökasa:


Onko joltain ahkeralta siivoojalta hukassa noin kymmenettä vuotta virassaan ollut lankamoppi, mun pesukoneesta tais just löytyä tää etsitty yksilö... :D Siis jälleen kerran: mitä mä oikein kuvittelin, että harmaasta ja ei-minkään-värisestä langasta sais tooosi kivannäköisen ja hehkeen huivin, sellasen luonnonvärisen?! Tää menee ulkonäöllisesti samaan sarjaan kuin ne Palmat: mä vaan tehtailen pölyrättejä vaik ei meillä ees niin usein siivota! :D Hmmm, mitä jos tohon lisäis reilummin huopuvaa lankaa, pyöräyttäis kertaalleen koneessa ja upottais sit koko komeuden johonkin väriliemeen... Toisaalta, mitä hittoa mä alan enempää vääntään, kun ei alkutilannekaan näytä kovin lupaavalta, rahallisesti ei oo mitään menetettävää eikä välttämättä kannata tuhlata lisää resursseja jo puoliks (tai siis täysin) epäonnistuneeseen projektiin.

Tulipahan kokeiltua, tekevälle sattuu, viisas oppii virheistään jne. Vai oisko vika tosiaan meidän pesukoneessa? Mitä jos sieltä menee suora putki jonnekin Engelin tai SOL:n käytettyjen moppien varastoon, ja aina kun mun pesukoneessa pyörii otollista sisältöä, niin ne vaihtaa mun hienot Palmat ja huovutushuivit vanhoihin pölyrätteihin ja moppeihin? Minne tästä voi valittaa? Kuuleeko Karpo, päivystääkö Poliisi-tv?! :D

Huivivaihdon huivi muuten löysi muotonsa eilen illalla myöhään ja hyppäsi heti puikoille. Oli kyllä jo aikakin, kun koko iltana Viikinsaaren neuletapaamisessa en saanut mitään aikaseks asian suhteen. Lanka tuli saaresta takas samassa muodossa kuin oli sinne matkustanutkin, mutta futismatsin aikana se alkoi nätisti muotoutua haluttuun suuntaan.

9 kommenttia:

  1. Yhtä onnistunut kokeilu kuin mun räkä :D
    http://madebymyself.blogspot.com/2006/01/kaunotar-hirvi-ja-rk.html

    VastaaPoista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Tikru: Toivottavasti mun Moppi-Pölyrätti-Rasseli ja sun Räkä ei koskaan tapaa; nehän vois ihastua toisiinsa heti ensisilmäyksellä, ja aattele, kuinka kamali lapsia ne sais! Limaklöntti, Oksennusrätti ja Rasvapöly ei ois niitä suosituimpia leikkikavereita Huovutusmaan päiväkodissa. :D

    VastaaPoista
  4. Tällaiselle pitkätukalle tuo tosiaan tuo mieleen ne mitä löytyy suihkun lattiakaivosta kun se on lakannut vetämästä (kyllä, mä poistan ne manuaalisesti koska en viherpiipertäjänä haluaa käyttää mitään "räjäyttää viemärin auki" myrkkyjä).

    VastaaPoista
  5. KirsiÄr ja Kati: Onkohan meillä menny pesukonettaa asennettaessa vesi- ja viemäriputket sekasin? Ettei toi möykky oliskaan Engelin moppivarastosta peräisin. Nimittäin nyt kun otitte viemärieliöt puheeks, niin täytyy kyllä myöntää, että toi "huivi" muistuttaa suuresti meidän lattiakaivon alla aina silloin tällöin majaa pitävää limakarvakasaa (yök yök) jonka mä kumihanskat kädessä noukin sieltä säännöllisin väliajoin muualle muhimaan. :)

    VastaaPoista
  6. Anteeksi, mutta mä kierin täällä :DDDD Ei hitto tota möttiä :DDDDDDD ootko varma ettet ottanut sitä ulos väärästä luukusta :DDDD apuaaah, puton lattialle.

    tippi- ja ihan ystävällistä naurua tämä siis

    VastaaPoista
  7. Niin, tossa on kyllä pointtia Tippi; siitä onkin aikaa ku mä oon viimeks puhdistanu pesukoneen nukkasihdin. Jos toi möykky oiskin sieltä kotoisin? :D :D :D

    Kyllä käsityöt tuo iloa elämään, jos ei muuten niin naurun muodossa! :D

    VastaaPoista