-->

12.7.2006

Mua huvita enää mikää

Eilen illalla muhun iski tarmonpuuska ja tartuin pöydänkulmalla vapusta asti odottaneeseen ruskeaan pellavakankaaseen. Joo se kangas on oikeesti ollu pöydällä oottamassa 2,5 kuukauttaa, siivotessakin vaan pyyhin pölyt sen päältä. :) Mut ku mun piti tehdä se ihan saman tien, joten turhahan sitä pis ollu laittaa kaappiin oottaan (yeah, right...) :D

Jo kauan on mielessä kangastellut Jukka Rintalan SK:lle (11-12/04) suunnittelema hame, joka vaikutti jo kuvan perusteella just mulle tehdyltä. Kaavojen piirtämisessä oli kivasti paljon hommaa, kun mun kokoni oli sit just se kaava-arkilta puuttuva välikoko ja piti ite se sit mittailla ja piirtää. Työmäärää lisäs sekin, että etu- ja takakappale muodostuu kumpainenkin kolmesta osasta. Siis nää kaikki kuus osaa on erilaisia, eli ei voi leikata kaksinkertaisesta kankaasta, uuh puuh. Työlästä, mutta hameen hyvin suunniteltu leikkaus (vai kuuluisko kunnia kuosittelulle? Termit hakusessa...) palkitsee sitten valmiissa hameessa.

Tein hametta innoissani iltamyöhällä ja olin poikkeuksellisen ahkera ja huolellinen: Ekalla kertaa piilovetoketju ei mun mielestä istunu riittävän hyvin, joten ratkoin sen irti ja kiinnitin uudestaan. Sen lisäks tikkasin saumat ja silitinkin kappaleet eri vaiheiden välissä, hyvä minä. :) Ainoastaan vuorin ompelu ja kiinnitys jäi tälle päivälle. Sovittelin illalla hametta tyytyväisenä ja totesin, että istuu kuin valettu ja on just niin ihana kuin kuvittelinkin. Menin erittäin tyytyväisenä nukkumaan.

Tänään kangaskaupassa vuorikangasta hakiessani päätin ostaa lisää samaa pellavaa ja tehdä siitä topin hameen seuraks. Leikkuupöydällä myyjä kysyi rutiininomaisesti, että oonhan mä laskenut kankaan mittaan mukaan kutistumisvaran. Silloin jysähti: mä en oo kutistanu tota hamekangasta ennen leikkuuta!!! Siis mitä hittoa oikeesti, mä jotenkin illalla alitajuisesti oletin, että tokihan mä oon sen kutistanu, kun se kerran on vapusta asti jo oottanu. Mut kaupassa tajusin, että ei perkele en oo. Shokki, apua, ei oo totta!!! :/ Kysäisin sit myyjältä, että paljonkohan tää kyseinen pellava kutistuu. Vastaus: noin 10 prosenttia!!! Just joo, eli hame meni sit uusiks. Tai siis mun pitää hakea kaupasta uusi pala kangasta ja tehdä kokonaan uus hame. Ärrr. Onneks en ehtiny aloittaan kirjailua. Tarkoituksena olis nimittäin kirjailla langalla ja helmillä jotain nättiä hameen helmaan ja tulevaan toppiin.


Kameramies on vesillä, joten kuva on hätäseen napattu itselaukaisijalla. Unohtakaa noi masun päällä olevat rypyt, hameessa ei oo vuoria joten se ei ihan vielä oo oikeella kohdalla. En tiedä välittyykö kuvasta luonnossa näkyvä hyvä leikkaus ja laskeutuvuus, mutta sama sen väliä, uusikshan toi menee kuiteski. Ei auta ku mennä uudestaan Eurokankaasen ja toivoo että samaa ruskeeta pellavaa vielä on jäljellä. Huoh. Oma tyhmyys ärsyttää niin paljon, että voi olla etten viitti tulla illalla Sorsapuistoon pahaa tuultani levittään. HÖH! :(

Edit: Kiitos kaikille erittäin rohkaisevista neuvoista ja kommenteista! Hame on nyt pesty (kera uutta hametta varten hankitun pellavan), eikä se kutistunu yhtään!!! Mitäs siitä ylimääräisestä kankaasta nyt sit tekis? Toisen samanlaisen hameen, jakun, kaks erilaista toppia? Kun nyt on tosiaan vähän reilummin tota ruskeeta pellavaa hameen kaveriks... :D

13 kommenttia:

  1. Mä testaisin taas :)
    Eli hellään pesuun ja kattoo et mitä tapahtuu. Eihän siinä menetä mitää.

    Nimim. Pesin yhden laukun, joka ei ollut kutistettu. Myttykasa.

    VastaaPoista
  2. Voi hemmetti, sun vaan tarvii olla pesemättä hametta koskaan ikinä :/ Upeelta se kyllä näyttää noin kuvan perusteella! Uskon että harmittaa varmasti.

    (Mie muuten joudun jättään Sorsapuiston väliin migreenillisistä syistä)

    VastaaPoista
  3. Kiitos neuvoista! Kai mun pitää testata, kun kyllä tota hametta joskus pitää pestä jos sitä meinaa käyttääkin.

    Rohkaisua antaa se, että pesin äsken toppiin tarkoitetun pellavan: kutistui ihan minimaalisesti pituudesta, ennen pesua 116 cm, jälkeen 114 cm (en jaksa laskee prosentteja). Eli kai tosta hameestakin ehkä kalua saa pesun jälkeenkin. :)

    VastaaPoista
  4. JOS se kutistuu, niin se kutistuu pituudesta ja kai aika tasaisesti eri kappaleissa. Ei välttämättä syytä huoleen. Vuoria ei ehkä kannata kiinnittää ennen pesua. Rohekeasti vain koneeseen kokeiltumaan. Eihän se kymmenen prosenttia nyt välttämättä mikään katastrofi hamosessa ole.

    Hame on kyllä upea. Kerrankin jotain istuvaa SK:ssa.

    Tuu vaan Sorsikseen. Ei täällä kaikilla muillakaan mikään paraatipäivä ole :)

    VastaaPoista
  5. Pese hellästi, kyllä se siitä venahtaa oikeisiin mittoihinsa. Ihana väri, taitaa olla ihan mun uuden, vielä kuvaamattoman Fifini nutriaa. ;)

    Sorsis epäilyttää, siellä voi lähtee tukka päästä, niin järkyttävä tuuli näyttää olevan. Mä tuun ainakin poikkeen.

    VastaaPoista
  6. Kyllä se pesusta suoriutuu! :D Ja eikös pellavaa saa vähän venyteltyä kuosiinsakin silitysraudan avustuksella.

    Tosi kaunis on hame!

    VastaaPoista
  7. No höh. Paska homma tollanen.
    Olen samaa mieltä Kirsin kanssa, että kangas kutistuu nimen omaan pituudesta eikä niinkään leveydestä.
    Olisit vaan tullut Sorsuun. Oli ihan kivaa ja ittekseni ihmettelin, että missä oikein olet.
    Tsemppiä sen hameen kanssa. Hyvä siitä tulee.

    VastaaPoista
  8. No voihan. Vaihtoehto a; tefloonaa se heti, niin se niinkö hylkii likaa eikä tartte pestä!

    vaihtoehto b; Kun on pessyt varovasti vaikka käsin, niin vetää päälleen kuivumaan. Venyy takas mittoihinsa.

    Okei, Ehkä se c on sitten järkevin...

    tippi

    VastaaPoista
  9. No voi kettu... toivotaan ettei se nyt kauheasti kutistu. Upean mallinen hame !

    Mulla olis nyt pari kerää Samosta *viheltelee muina naisina*...

    Mistä sä muuten ostit noi puikot... mä haluun kanssa.

    VastaaPoista
  10. KirsiÄr, Susanna, KAroliina, Tippi: Tänks, se tosiaan kesti pesun ja jos johonkin suuntaan kutistu niin meikä ei ainakaan huomannu mitään! :)

    KB: Mä tuun vaikka hakeen ne kerät tällä viikolla, niin saat sen pipan ennen joulua. :D Kiitos hamekehuista, se on tosiaan ihanainen myös luonnossa. Puikot on Huuto.netistä.

    VastaaPoista
  11. Hyvä että selvisi pesusta, no siitä ylimääräisestä kankaasta ehdottomasti sitten laukku.. että kaikki sopii kohdallensa

    VastaaPoista
  12. Tee caprit siitä ylimäääräisestä.

    VastaaPoista
  13. Muoriska: Laukku ei ois yhtään huono juttu, mutta toi on sen verran lötköä pellavaa, ettei siitä hirveen ryhfikästä sais. Paitsi äärettömillä tukikangas- ja huopakerroksilla.

    Janika: Caprit onkin tosi hyvä idea, pitäisköhän ottaa ja tehä sellaset, hmmm. Kiitos kovasti vinkistä, en ois ite tullu ajatelleeks tota vaihtoehtoa! :)

    VastaaPoista