-->

5.3.2007

Yhtä juhlaa tämä elämä!

Paras ystäväni valmistui maisteriksi ja piti saavutuksen arvoiset valmistumisjuhlat lauantaina. Juhlat pidettiin pitkän kaavan mukaan äärettömän upeassa vanhassa jugend-huvilassa, jossa kummittelee. Kyllä, myös lauantai-illan aikana tapahtui pari erikoista sattumusta, vaikka kukaan ei varsinaisesti nähnytkään Margareta-rouvaa, hrrr... :P

Juhlan kunniaksi pukukoodikin oli pari astetta arkista juhlavampi, eli kaikilla oli lupa tälläytyä. Iltapukuja mulla olis sattuneesta syystä ollut kaapissa useampikin, mutta ihan niin fiiniä pukinetta ei tällä kertaa kaivattu. Juhla-asua miettiessäni mä päätin, että kerrankin meen kauppaan ja ostan juhlavaatteeni valmiina enkä tuunaa niitä yhtään. Yksikään neulanpisto tai silkkinauhan lisäys ei tulis kysymykseenkään, vaan vaatteiden piti löytyä täysin valmiina. Monesti mä nimittäin ostan kaupasta jonkun melkein kivan vaatteen, jota sit kotona leikkelen ja ompelen uuteen uskoon. Nyt on kaikki toisin, mä vannoin ja kahlasin Tampereen vaateliikkeitä muutamaan otteeseen.

Ajatuksissa oli musta juhlava taftihame ja yksinkertainen musta yläosa. Hame löytyi, mutta niinhän siinä sit kävi, etten mä kertakaikkiaan voinut ostaa hametta, joka ois maksanu 79,90 euroa (siis jo alennettuna!), kun tiesin, että osaisin ihan yhtä hyvin tehä samanlaisen ite. Joten pari päivää ennen juhlia mä pyörsin lupaukseni ja marssin Eurokankaaseen, ostin metrin mustaa brodeerattua taftia, vähän tylliä ja vetoketjun. Ja sitten kiireen vilkkaa sorvin elikkäs ompelukoneen ääreen.

Malli: Moda 1/2006, malli 3 helmaa lyhentäen ja lantiota kaventaen.
Kankaat: 1 metri Sindal-taftia (sama kangas kuin uusimman Modan malleissa 6 ja 7 paitsi täysmustana), jonkin verran tylliä ja vuorina sileää mustaa taftia, kaikki Eurokankaasta .

Lopputulos oli parempi kuin kaupan versio, johtuen varmaan siitä, että käytin tuota metristä kankaanpalaa tavalla, joka kauhistuttais mun vanhaa käsityönopettajaani suunnattomasti. Ai mikä ihmeen langansuunta ja kuinka niin kantsii käyttää kaarevaa brodyyrireunaa tasaisesti? :D Leikkelin siis kappaleet kankaasta hyvin luovasti, lyhensin kaavan pituutta reilusti ja kaventelin ronskisti myös lantion kohdalta. Ja johan toimii! Neuletapaamisessa Jatta pohdiskeli, joko tyllihelmat ois out ens kesänä, mutta kai ne vielä näin maaliskuussa menee? :) Halusin hameen helmasta pöyheän ja ilmavan, joten tyllin lisäksi ompelin vuoriksi taftia tehden siitä eräänlaisen helmaa nostavan pussin. Ei hame meinaan litistynyt istumisenkaan jälkeen, ja ryppykäsitelty tafti pysyy silittämättä siistinä. Kunnon bilekiltti siis, kestää kovemmankin menon! ;)

Mustasta hameesta on hiukka vaikea ottaa illalla sisätiloissa kunnon kuvia, mutta nää nyt kertoo pääpiirteissään, minkä mallinen hamonen on kyseessä. Ylintä kuvaa klikkaamalla näkee ehkä hieman paremmin hameen pinnan brodyyrin. Harmittaa, ettei hameesta saanut oikeestaan yhtään kunnollista kuvaa, joka näyttäis sen juhlavuuden ja istuvuuden kuin luonnossa. Pusero on muuten ihan yksinkertainen musta, mutta ompelin hihansuihin 5 cm leveää organzanauhaa, jonka päät solmin liehuviksi ruseteiksi. Ai ei näy kuvasta vai? No eipä tietenkään, höh.

Kotona mua odotti tänään ihana iso kimppu lempikukkiani liljoja. Mä toin kuohuviinin. Hääpäivä nähkääs, 2 v. Kippis, nyt mua kutsuu rakkaani syli! :)

9 kommenttia:

  1. Aivan ihana hame!!! =D Sitten kun mahdun tuollaiseen opettelen ompelemaan.

    VastaaPoista
  2. Iiiihana hame! Mä sain niin paljon tylliä tädiltä että tyllin olis paras olla viel muodissa ;)

    Ja muuten, sulla on aivan ihanat kengät!! Onnea myös kaksivuotiselle vaimokkeelle :)

    VastaaPoista
  3. Terhi: kiitos! :)

    Tinna: Munkin mielestä tylli sais olla vielä ees jonkin aikaa muodissa, tykkään kovasti. Kengät oli ihan älyttömän hyvä löytö Sokoksen alesta joulun jälkeen; niissä on nimittäin pehmustetut kärjet, niin että ei tosiaan paina jalkaa kymmenenkään tunnin jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Et viittis vaihtaa sääriä mun kans?

    Tosi upea hame! Solet taitava!

    Mulla on kans tulossa sellaset partyt, jossa olis käyttöö vastaavalla, kävisköhän mun ruumihille malliltaan...

    VastaaPoista
  5. Nyt Tarja äkkiä vaan kangaskauppaan ja hametyykiä ostamaan: tää malli sopii loistavasti kaikenlaisille vartaloille. Mä sain illan aikana kuulla erinäisiä kertoja, että oon laihtunu ihan kamalasti, vaikken siis kyllä oo ja toi epätosi hokema alko pidemmän päälle kyllästyttään. Kiittämätön minä, heh. :P

    Tää harhaluulo hoikistumisesta johtu tasan tarkkaan hameen ovelasta mallista, joka hämäs ihmisiä ja ohjas katseet sääriin. Että sen puoleen malli on kyllä loistava, ei kun ompelemaan! :)

    VastaaPoista
  6. Koskahan mä oppisin ompelemaan tuollaisia yhtä upeita luomuksia kuin sinä!
    Jään odottelemaan ompelutaidon putkahtamista, mut siis ihana hame ja tylli kruuna kaiken. Saa mun puolesta pysyä muodissa vaikka ikuisesti :)

    VastaaPoista
  7. Oi on se kyllä kaunis!! Ja onnea :)

    Mä kans toivon että tyllit pysyis kaupoissa ja katukuvassa vielä mahdollisimman pitkään, tykkään juu ja kovasti!

    VastaaPoista
  8. Tiinamaria: Tänks! :) Tylli on kyllä niin jees, että mä taidan käyttää sitä hameissa vielä kesälläkin silläkin uhalla, että aidot fashionistat mun vanhaa tyyliä kaduilla kauhisteliskin. ;)

    Jatta: Kiitoooos! Tylliä lisää, mulle käy! :P

    VastaaPoista
  9. Tosi kaunis hame! mä en ainakaan suostu luopumaan tylleistä ja satiininauhoista vielä tulevana kesänä, en! Käypäs kurkkaamassa mun Sagittariaa ja kiitti ohjeesta, toimi loistavasti!

    VastaaPoista