-->

2.9.2006

Jämäpalalaukku

Koska kädet ei vieläkään tunnu kestävän kovin hyvin neulomista tai virkkaamista, niin kaivoin vaihteeks ompelukoneen esiin. Muutamista kansioiden päällystyskankaista jäi yli harmittavan pieniä paloja, jotka mulla yleensä jää turhanpäiväisinä nurkkiin pyörimään. Eilen kuitenkin päätin kokeilla, saisko paloista jotain järkevää aikaseks. Und ja wohl, nyt mulla on uus kiva olkalaukku. :)


Malli:
Oma.
Kankaat, vetoketjut ym. tarvikkeet: Eurokankaasta hankittuja ja kauan kaapissa pyörineitä.Mitat: Leveys n. 30 cm, korkeus n. 20 cm, pohja- ja sivukaitaleen leveys 5-8 cm, olkahihnan pituus 50 cm.

Veska on mulle oikein näppärän kokoinen ja mallinen. Kaavat piirtelin vapaalla kädellä vanhalle sanomalehdelle (en jaksanu kaivaa esiin voipaperia, jota mä yleensä käytän kaavapaperina :D) ja mittoihin otin mallia yhdestä vanhasta laukusta. Ainoo, mikä hiukan hämää, on laukun lötköys. Vaikka kuinka käytin tukikankaita ja muita vahvikkeita, niin se ei siltikään oo tarpeeks tukeva. Taidan vielä lisätä pohja/sivukaitaleeseen jonkinlaisen pahvi- tai muoviliuskan tukevoittaan ja antaan muotoa laukulle. Jos jollain on hyviä vinkkejä, mitä materiaalia kannattaa/ei kannatta käyttää, niin neuvoja otetaan ilolla vastaan, kiitos!

Ompelin vuoriin vetoketjutaskun pikkutavaroita varten ja kännykkä sai kodiksen ikioman yksiön. Kännykkäkotelossa on tarrakiinnitys, ja se on laukussa kiinni satiininauhalla. Puhelin löytyy sen avulla helposti eikä huku laukun uumeniin.

Tästä kuvasta näkyy vähän paremmin laukun toinen kylki. Mä sit tykkään tuosta kankaasta. Tekis mieli melkein tehä siitä verhot ja pari tyynynpäällistä olkkariin. Sit oiskin noloa, jos joskus huomais kaikessa kiireessä ottaneensa kaupungille lähtiessä sohvalta mukaansa tyynyn olkalaukun sijaan, kun ne olis samasta kankaasta. Mulle vois ihan hyvin käydä noin, joten ehkä mä vielä harkitsen tätä verho- ja tyynyasiaa. ;)

Ai niin, pahoittelen, jos joudutte tähänkin blogiin tullessanne jatkuvasti klikkailemaan selaimen päivitysnappulaa tai hakkaamaan F5-nappia, kun uudet postaukset ei heti näy. En tiiä, mistä kiikastaa, mutta ilmiö tuntuu olevan melko yleinen ainakin Bloggerin blogeissa tällä hetkellä. Jos siis Blogilista ilmoittaa, että blogia on päivitetty, mutta sivuilla näkyy samat vanhat jorinat, niin kannattaa klikata päivitysnappulaa, niin uudetkin postaukset ilmestyy ruudulle.

15 kommenttia:

  1. Oo, tosi kaunis! Mulle kans ;)
    Mulla ei sun blogissas oo koskaan tullut tota päivitystarvetta, mut joissain muissa taas senkin edestä :(

    VastaaPoista
  2. Oon joskus käyttäny kovikkeena jotain silitettävää reikästä muovijuttua. Ei mitään hajua, mitä se on nimeltään, mutta kangaskaupasta sitä saa. Sellasta valkosta ja aika kovaa. Käytössä kuitenki liian lötköä ja tuntu ettei se liimakaan kovin pitävä ollu.

    Seuraavaa laukkua varten olen sosialisoinu töistä vanhan ohuen muovisen kansion, josta ajattelin leikellä tukikappaleet vuorin ja päälikankaan väliin. Idea on siis vielä testaamatta, mutta luulisin, että toimii.

    VastaaPoista
  3. Kiva laukku, ja kätsy idea tuo kiinni oleva kännypussi!

    VastaaPoista
  4. No niin, näkyy taas täällä kotonakin. Mulla itellä on saman mallinen laukku vakosametista. Tueksi ostin muovisen kulmalukkokansion joka tuli siis sivu/pohjakaitaleeseen. Hyvä se on mutta mulla vaivaa kun siihen ylöskin (siis siihen missä vetoketju on) pitäisi jonkinmoinen tuki olla.
    Ihana kyllä tuo laukku!

    VastaaPoista
  5. Me likes!
    Tarvisin kans jonkun tuon tapaisen, kun yleensä mun laukut on kokoa jätesäkki.

    VastaaPoista
  6. Tosi kauniin mallin olet laukkuun omasta päästäsi kehitellyt, juuri sopivan kokoinen ja kaunis malli ;). Repsahdin hieman tyynylaukku jutulle.. heh.

    VastaaPoista
  7. Ihana laukku, sopii sinulle. Oot sää vaan taitava :)

    VastaaPoista
  8. Yhdyn ylistyksiin, hieno laukku on ja kangas kans!!

    VastaaPoista
  9. Laukkusi näyttää tosi näppärältä. Tuo kännyn yksiö on hyvä juttu. Saattaa joskus löytyäkin soidessa.
    Mullekin kävis ihan varmasti niin että ottaisin vahingossa tyynyn kassin sijaan jos olisivat samanlaisista kankaista ja vierekkäin.

    VastaaPoista
  10. Kelpais kyllä mullekin tuo laukku ja kivoja yksityiskohtia. Minäkin kaivan aina useammasta laukustani kännykkään, että soitto ehtii jo loppua, ennenkuin löydän.Joissa laukuissa on jo älytty tehdä oma lokero, muttei yhtään tuollaista yksiötä :)!

    VastaaPoista
  11. Kiitos kaikille! Kovikemateriaali on vielä hakusessa,mutta muuten laukku on osoittautunut tod. hyväksi. :)

    VastaaPoista
  12. Olen käyttänyt lötkökankaiden kanssa farkkukangasta vuorina, ja ainakin pikkulaukkujen kanssa on toiminut ihan hyvin, kunhan tekee tosi samankokoiset palat vuorista ja päällisestä. Mutta kivalta tuo laukku kyllä näyttää noinkin! Pia

    VastaaPoista
  13. Jep, tän laukun vuori onkin farkkukangasta, mutta se on silti liian lötkö mun makuun.

    VastaaPoista